måndag 7 januari 2008

Sprucken planering?

Åh vad man kan bli galen på sjukvården! Mannen min försökte ringa till mottagningen i morse eftersom de skulle öppna idag (jag kan inte sitta i telefonkö på jobbet). Han ringer mig strax efter kl 8 och ger dystra nyheter. De har typ stängt idag med! Sjuksköterskan är på semester och läkaren kommer inte in förrän kl. 13... Alltså provade jag att ringa själv kl. 13 utan att komma fram. Bara telefonsvarare... Ringde då till allmänläkarmottagningen som liksom sitter ihop med gyn, förklarade mitt akuta behov av en tid för VUL. "Det här måste ju följas upp, liksom. Har ju knaprat i mig hormontabletter. Kan ju gå illa!". Personen i andra sidan luren tog mitt namn och nummer och sa att hon skulle be läkaren själv ringa upp mig. Efter en liten stund ringde en annan kvinna upp mig och jag fick en tid till kl. 15!!! Jippi! När jag väl kom dit satt jag och väntade en halvtimme. De hade ju pressat in mig mellan andra besök. Helt ok för mig. Sjuksköterskan som jobbade istället för den vanliga (solsemester eller något) satte sig hos mig i väntrummet och vi började prata. Jag tillhör ju samma yrkeskategori, så det blev en hel del erfarenheter utbytta:) Kändes verkligen trevligt. Bara jag, hon och ett öde väntrum eftersom de nästan hade stängt.

I alla fall... Jag kom ihåg att ställa alla mina frågor till läkaren innan VUL:et. Undrade tex. vad den där fruktansvärda krampen (en vecka efter äl) kunde vara för något. Han trodde att det kunde röra sig om en extra äl, eftersom jag ätit Pergotime. Han har hört om kvinnor som kommit in till akuten med "akut buk", som senare visat sig vara just äl. Hmm...

Undrade också om det inte finns fler undersökningar vi kan genomgå. Titthåls? Han såg ingen anledning till det eftersom simmarna är bra och jag har fri passage i äggledarna. Han misstänker alltså inte endometrios. Ok. Vi kanske helt enkelt får nöja oss med att vi (kanske) tillhör kategorin oförklarligt barnlösa, förrutom att det hela kanske beror på mina oregelbundna äl. "Friska" kvinnor kanske har 10 äl på ett år, medans jag kanske har haft 5. Om man i snitt har 30 % chans att bli gravid vid varje äl är det ju en godtagbar förklaring till att vi inte har lyckats än.

Undrade också om möjligheten att bli inseminerad två gånger under samma cykel. Har läst om det någonstans. Han menade då att risken finns att man andra gången spolar bort ett ev. befrukat ägg. Låter ju också som en vettig förklaring.

Så till resultatet av VUL: Jag är på dag 12 idag. Förra cykeln på dag 12 var en av äggblåsorna 20 mm och alltså redo för att kasta sig ut i det fria. Då tog jag äl-spruta samma dag och insemination dagen efter. Idag var den största blåsan bara 15 mm och behöver några dagar att växa till sig. Jag ska på nytt VUL på onsdag em. Hoppas på att blåsan då är stor nog för att släppa på fredag (äl-spruta torsdag morgon). I så fall blir det insemination på fredag. Om äggblåsan inte har vuxit sig stor nog på onsdag kommer äl att infalla i helgen (troligen) och då har ju mottagningen stängt, vilket då betyder att vi får föröka få till en bebis på egen hand.

Det blev långt det här. Hoppas, hoppas, hoppas...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller mina tummar här med ;)

Anonym sa...

Håller stenhårda tummar nu!

Anna sa...

Härligt att du kom fram, fick tid och dessutom förhoppningsvis kan få inseminationen på fredag. Här hålls det också tummar :)

Kram

Lilla J sa...

Jag vet verkligen vad det innebär att jaga läkare! Skulle ringa till Repro på SU idag men det var fel på hela deras telefonsystem, kom fram till växeln efter en timme men hon kunde inte göra ngt!! *suck*

Skönt att det löste sig till sist iaf, hoppas det blir en lyckad insemination!

Själv har jag blivit nedkastad i mörkerhålan igen... sambons simmare är på tok för få så nu blir det köa till IVF som gäller för vår del! =(