söndag 17 augusti 2008

En vecka

Det är idag en vecka sedan förra magbilden togs. Ska bli väldans bra på att ta kort varje vecka nu. För skojs skull försökte jag mig på en snyggobild à la lillawi, men det blev inte alls lika bra. Kul försök i alla fall...
Tog kort på gamla vanliga sättet också för att lättare kunna jämföra med förra veckans bild. Magen ser dock inte ut att ha blivit märkbart större:

Vecka 32+6
Funderar nu en hel del på hur bebisen ligger i magen. Vad jag har förstått borde h*n hon vända sig och ligga med huvudet nedåt snart. Ska bli intressant att höra vad BM säger om saken på tisdag. Läste någonstans att bebisen bör ha vänt sig rätt till vecka 36 och att man annars gör vändningsförsök. Om inte det lyckas brukar det luta åt kejsarsnitt. Hur dags i graviditeten brukar snittet göras? Tar man BF-datumet, eller tidigare för att inte riskera att förlossningen sätter igång innan på naturlig väg? Ska försöka att inte oroa mig för detta än. Det är ju några veckor kvar och bebisen har kanske vänt sig.
Har fått en del kommentarer från vissa människor, som stör mig lite. Om allt är ok med bebisen är det ju helt ok, men när folk har frågat när bebisen beräknas anlända och jag svarar oktober, så har flera sagt; "Men då är du ju inte stor!" Vet inte hur jag ska tolka det. Har jag onormalt liten mage, eller menar de att jag ska vara glad för att jag inte är större? Jag vet ju att bebisen legat på normalkurvan i tillväxt hittills... Hur mycket växer magen nu på slutet?
För övrigt är det fortfarande mest mina sömnsvårigheter som stör mig. Fast jag är supertrött tar det låååång tid innan jag somnar. Det känns som att det kryper i hela kroppen precis när jag håller på att slappna av som mest. Då måste jag ändra liggställning igen... I övrigt är allt helt ok.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nej du är inte stor. Men mycket större än min kompis var i nionde månaden nu i juli. Hon hade jätteliten mage, men ut kom en bebis som var fullt normalstor.

Han var dock inte pigg på att vända sig rätt, så hon fick en tid för snitt som låg ca 10 dagar före BF. Fast sen satte det igång ändå två dagar innan det planerade snittet. Så de fick snitta lite tidigare än tänkt.

Nina Granmo sa...

Så snygg mage, o framförallt rund! Min e mest bara knubbig o överallt..Vår tjej e fel väg men än har det inte varit tal om vare sig vändförsök eller nåt. Så "försöker" att ta det med ro. Sover också dåligt så hör säkert till. Trött på morgnarna, ingen skillnad när stiger upp. Ska upp flera gånger per natt o ibland somnar inte om. På kvällarna somnar int alls. Klockan e mot två då TV-serierna e slut o absolut inget mer att kolla in. Men sett Scorpio King o Bandidos nu i alla fall...

lillawi sa...

Haha, din bild är ju mycket snyggare än min! Snyggare att du bär helsvart också, mitt gamla urtvättade linne och ärvda gympabrallor gjorde sig mindre bra på bild helt klart! ;)

lillawi

Anonym sa...

Jag tror inte att det spelar någon roll hur man ser ut eller vad man gör när man är gravid. Alla har kommentarer ändå! Jag hade liten mage och fick ut en liten pojke också, men det behöver inte bli så. Magen säger väldigt lite om hur stor bebisen är, men det är ändå bm's bästa hjälpmedel att uppskatta bebisens storlek.

Anonym sa...

Storlek:
helt normal skulle jag tro...ser ut att vara i min size och jag känner mig jättestor men jag vet att den enligt mätningarna är gasnka normal. När jag väntade A var jag däremot mycket mindre.
Folk har så olika åsikter om magstorlek - speciellt kvinnor som kommit upp i 50 +. Skit i dem. De klädde sig dessutom i tältkläder när de var gravida och såg ut att vara stora som hus.

Att ligga med rumpan ner:
A låg med rumpan ner. Då blev det vändningsförsök i v 37 (min upplevelse var att det inte var speciell obehagligt) 2 av 3 barn kan man vända rätt (bara 3% av alla barn ligger i säte). Om barnet inte går att vända får man vanligen ett planerat snitt 10-14 dagar innan BF för att undvika att förlossningen sätter igång av sig själv (om man nu inte hellre vill mäta bäcken och föda i säte). A gick inte att vända utan jag snittades i v 37+6.
Om ngt av detta skulle bli aktuellt för dig så får du gärna fråga mer.

Om att somna:
Känner igen det där. Trött som en drogad val men ändå omöjligt att somna. Piss är vad det är

skärgårdstösen sa...

Oj, vilken snyggmage, sån vill jag också ha! Men jag misstänker att min kommer att svälla ut åt sidor o kanter o alla tänkbara håll, har inte de rätta förutsättningarna för en snygg kula, suck... =)