tisdag 13 januari 2009

Stolt mamma

Idag har vi varit iväg och tagit kort hos fotografen till den "obligatoriska" bilden i lokaltidningen. Det var verkligen sista chansen idag. Bebisarna får max vara tre månader gamla och det har ju Lillan redan blivit, men det var ok att komma idag. Hon har legat i och tränat nacken ordentligt över jul och nyår och uppvisningen idag gick jättebra. Några leenden blev det och inget gnäll alls! Ibland förvånar hon mig! Jag var så beredd på skrik och att behöva ett antal försök innan det skulle fungera.

Jag har lite dålig koll på hur bebisar utvecklas och vad som kan tänkas vara nästa steg för vår lilla tjej. Hon gillar inte att ligga på mage, men det är ju ett litet måste om hon ska lära sig att vända på sig, antar jag. Det är ju farligt bekvämt att sätta henne i baby-sittern. Filt på golvet är ju det bästa för hennes utveckling. Det vet jag ju. Hon är i alla fall väldigt duktig på att ta tag i leksaker nu och stoppar in allt som går i munnen. Amningsstunderna blir ofta avbrutna av att hon vänder på huvudet och tittar efter saker och människor som verkar mer intressanta än mat. Fast det är ju väldigt trevligt när man får sig en liten pratstund mellan klunkarna också.

Imorgon är det dags för besök på BVC igen. Vaccinations-dags... Känns mindre kul, men jag hoppas att det ska gå hyfsat och att Lillan inte ska bli allt för ledsen. Tror att jag ska ge henne Alvedon innan, så att hon är lite smärtlindrad i alla fall.

För övrigt har det blivit vardag hemma hos oss igen. Maken har varit långledig över jul och nyår och började jobba igår. Nu är det effektivitet som gäller för att få dagarna att klaffa. I och för sig känns ju allt mycket lättare nu än det gjorde när maken skulle börja jobba efter ledigheten förra gången, då Lillan var nyfödd. Jag tror nog att vi börjar få lite rutiner i alla fall, fast det är knappt så att jag törs säga det högt ;)

Inga kommentarer: