torsdag 13 november 2008

I tid

Jo, det gick faktiskt bra idag. Är väldigt trött nu bara, eftersom jag annars brukar passa på att sova ett par timmar längre än det blev idag. Fast jag lägger mig och vilar under dagen lyckas jag inte somna, så jag hoppas på en bra natt.

Öppna förskolan var väl ganska trevligt. Kände mig ganska obekväm i början eftersom det verkade som om alla andra mammor redan kände varandra. Efter tandhygienistens information framkom det att det visst inte var så. Pratade en del med de andra, mest med en av mammorna. Inga telefonnummer bytta, så jag antar att jag inte är fullvärdig medlem än. Känns i och för sig inte som att jag har något behov av att lära känna nytt folk riktigt än. Trivs mycket bra med att spendera dagarna hemma och med promenader. Jag har ju inte ens hunnit träffa alla mina vänner sedan Lillan kom. En sak i taget är nog bäst.

Har förresten en del funderingar kring några saker. Kanske kan få lite råd?

  • Funderar på att köpa sjal eller bärsele (typ Babybjörn). Vilket är bäst för bebisen? Är det bättre eller sämre för deras ryggar, nackar med det ena eller andra?

  • Har även lite svårt att bestämma mig för var Lillan ska sova på nätterna. Har en vagga intill min sida av sängen, där hon sov första tiden. Har dock senaste veckan haft henne i sängen hos oss och då sover i alla fall jag bättre, tror jag. Då känns det ok att somna även om hon ligger vaken och knorrar. Kan ju lätt kasta ett öga på henne, lätt torka ev. kräk och ge henne nappen om hon har tappat... Läste dock i en broschyr om plötslig spädbarnsdöd att man helst inte ska ha de små liven i sängen hos sig på grund av att det kan bli för varmt för dem där... Knepigt...

  • Sen är det det där med amningen, rapningen och kräkningarna... Vet inte hur jag ska göra på nätterna riktigt. På dagarna försöker jag hjälpa henne på traven och håller henne upprätt efter att hon har ätit för att hon ska kunna rapa. På nätterna somnar hon ju oftast till när hon blivit mätt och då känns det trist att väcka henne för att rapa... Hon kräker ju väldigt mycket och jag har fått för mig att rapandet hjälper mot det, men jag vet inte... Känns i alla fall bättre om hon kräks när jag är med och kan torka bort, än när hon ligger och jag kanske inte är med riktigt (alltså om jag lägger henne utan att hon har fått rapa). Det blev rörigt det här, men jag hoppas att ni förstår hur jag tänker.

6 kommentarer:

Anonym sa...

babybjörn vs bärsjal
bärsjal ska vara bättre sägs det. Jag har en ringsjal....jag använder den sällan till A använde jag den när hon blev större. Jag har även en fyrkantssjal (Methai)- den gillar jag - jag har dock varit dålig på att avända den. Den är så bra för att man kan bära dem på ryggen när de blir större.
Jag har två babybjörnar - en vanlig och en "activ". Jag gillar activ jättemycket och det är den jag använder mest just nu. Oavsett vad du väljer så rekomenderar jag ngt alternativ varmt. Babybjörnar finns det ganska gott om på Tradera och du får en jättefin för mellan 500-800 kr (activ (nypris uppemot 1900 kr).

Lilla T sover hos mig. Jag sover bätre eftersom jag kan sova även när hon är lite halvvaken. Spjälis gillas inte av T. Hon komemr inte dö i plötslig spädbarndöd om du inte har förmycket kläder på henne och lägger hela henne under täcket samt på mage. T ligger i min armåla, under täcket, med huvudet ovanför iförs långärmad och långbent pyamas utan fötter. Hon är lite kall av sig. annars räcker det nog med mindre kläder åxå.

Jag rapar inte T på nätterna. Då måste ju både hon och jag upp...nä vi föredrar att ligga kvar i liggläge...och det går så bra så....devisen "väck inte det barn som sover" håller jag hårt på

Sandra sa...

Tisalen är en rackare på goda tips :-)

Vi har köpt en "vanlig" babybjörn på nätet för 300, superfin! C använder den mer än mig och tycker den funkar bra, kan tänka mig att jag kommer få användning av den när jag får in snitsen. Men sen verkar vår dotter trivas bäst med att ligg för sig själv och "babbla" och skratta i vagnen. (just nu...)

Ja det där på natten. Ella sover i vagnen brevid mig, vi har ju en liten och låg vagn så jag ser ner i vagnen när jag lyfter huvudet lite. Hon är en riktig knorris, bökar och låter mycket innan hon kommer till ro, när hon knorrar lite väl mycket tar jag upp henne och då kommer oftast en rap och därefter kan hon somna! Jag försöker att rapa henne efter matning men sover hon djupt struntar jag i det.

Så här gör vi nu, vem vet hur vi gör om en vecka!!

Lycka till.

lillawi sa...

Jag kör med Babybjörn, har inte orkat sätta mig in i bärsjalarnas underbara värld. Bara en sån sak som vilken man ska välja, det finns ju tre miljarder varianter. Sen ska man lära sig knyta också... orka. Med Babybjörn är det svårt att göra fel. Annars så tror jag på sjalarna, känns mer "riktigt" och ergonomiskt lär det också vara bäst.

Vi har bebisarna i sängen, mellan oss. Skulle aldrig orka springa upp och hämta så fort de vaknar, ujuj. Alla bebisar vill ha närhet och de flesta sover bäst då, både mamma och bebis. Som Tisalen skriver, inte för varmt och inte på mage. Och heller inte dela säng med bebis om du druckit alkohol.

Denna gång har jag tyvärr inte lyxen av att kunna ligga och amma eftersom båda ska tankas samtidigt, men med första barnet gjorde jag så: låg och ammade och rapade aldrig på natten. Är det en liten kräkis du har känns det väl skönare att ha henne intill så du har lite koll.

lillawi

Anonym sa...

BabyBjörn är inte bra för barnet. Det är bättre att använda en ergonomisk sele som Beco Butterfly, Ergo eller Manduca. Annars är sjal nog bäst för nyfödda. En bra nybörjarsjal är Looma Sino, men det finns en uppsjö olika så försök gå och prova en någonstans. (www.babydesign.se har butik i Sthlm och Västerås, t.ex.)

T sover i mitten av vår säng, vilket funkat bäst redan från början. Vi har köpt en spjälsäng, men inte ens monterat ihop den. Jag tycker det är så mysigt med honom nära och nu när han börjat vända på sig, vaknar jag ofta av att han kurat ihop sig mot mig. :-)

Nej, jag brukar inte rapa på natten heller eftersom han alltid somnar när han är mätt. Men jag har som du också hört att det kan vara bra att rapa om barnet kräks eller har ont i magen ofta (luft i tarmarna, tydligen).

Anonym sa...

Kanske skulle förklara mig lite också. BB sägs vara sämre för barnets ben/höftpositionering eftersom det liksom hänger ner. I en ergonomisk sele sitter barnet i grodställning.

Och så är det förstås inte jag som rapar, utan jag som rapar mitt barn. ;-)

Anonym sa...

http://hippiemamman.wordpress.com/2008/08/13/babybjorn-vs-manduca/