onsdag 19 november 2008

BVC igen

Stackars Lillan har blivit alldeles skinnflådd runt naveln. Den där "lapisen" hade runnit ut och troligen frätt sönder huden runt om. Hon verkar inte ha ont av det, men jag bad om en koll på BVC igen för att höra mig för vad man kan göra för att läka det på bästa sätt. Vår BVC-ssk var inte där, men vi fick tid hos den andra, som verkar väldigt bra. Den lilla "ballongen" har minskat lite, men troligen behövs mer lapis för att få bort det sista av den. Nästa gång får man bara se till att man håller isär huden från naveln tills lapisen har torkat in på rätt ställe. Inget mer kladd får det bli! Blev rekommenderad att smörja med bröstmjölk, som ska ha en otroligt läkande kraft.

Angående utslagen i Lillans ansikte blev jag rekommenderad att jag ska utesluta mjölk. Hur lätt är det när mjölk är obligatoriskt i kaffet och fil med bär mums till frukost? Har i alla fall införskaffat laktosfri mjölk, men filen fanns bara som låglaktos... Får testa. Annars får jag väl ändra frukostvanorna helt. Allt för min lilla älskling!

5 kommentarer:

Cinks sa...

Det brukar ju finnas laktosfri fil. Tillbaka till affären och fråga, annars får de ta in speciellt till dig. Tycker jag :-) Annars kan man göra mycket god smoothie till frukost på solhavre, det är också mums. Hoppas naveln snabbt blir bättre!

Sandra sa...

Lillskruttan...

Anonym sa...

men jag tycker att de är mjölhysteriska på BVC. Det är inte vanliga hormonplitor då?

Anonym sa...

Jag vet inte hur de är på BVC men håller ändå med Tisalen - är det inte vanliga hormonplitor??
kramar you know who..

Anonym sa...

Hormonprickar får väl nästan alla små bebisar? Och skulle det vara mjölkallergi så hjälper det tyvärr inte att dricka/äta låglaktos för din del, utan det är själva komjölksproteinet som bebisen inte tål (i 99% av fallen). Då är det Solhavre och sånt som gäller, helt mjölkfritt alltså. Men jag tror på hormonprickar!