onsdag 11 februari 2009

Sovrutiner

Lillan har ju senaste tiden fått en ovana att äta en massa på nätterna. Tog upp det på BVC och fick tipset att Lillan kanske inte är hungrig egentligen. Hon borde i alla fall inte behöva äta på nätterna. Fick rådet att prova med vanligt vatten (kokt rumstempererat) på flaska när hon vaknar, vilket jag provade inatt. Det gick faktiskt bra! Visst tog det en stund att få henne att somna om igen, men om jag hade ammat, så hade proceduren inte blivit kortare. När hon vaknade igen på morgonkvisten blev det amning, för då hade hon ju inte ätit sedan kl. 20 igår kväll. Helt ok att vara hungrig då, ju! Ska testa på dagtid med att ge vatten om jag vet att hon egentligen är mätt och inte trött. Det går väääääldigt sällan mer än 3 timmar emellan målen på dagtid och ofta bara 2...

När det gäller sovrutinerna ska vi försöka att lägga Lillan i sin egen säng när det är dags att sova. Enligt BVC är det bra om barnen "somnar där de vaknar", för trygghetens skull. Det verkar också fungera, även om det är lite gnälligt ett tag innan hon somnar.

Så klart förväntar jag mig bakslag även här...

1 kommentar:

Sandra sa...

Vilken mysig bild...

Verkar som att vi brottas med samma problem. Tar hon flaska annars? Det gör nämligen inte Ella så jag vete tusan hur jag skulle få henne att ta den då på natten. Annars har jag också hört att det ska funka med vatten på natten..

Hoppas det fortsätter att fungera bra!

Kram S