onsdag 25 februari 2009

Funderingar

Jag skulle vilja skriva här varje dag. Det finns ju hur mycket som helst att skriva om, både om Lillan och om mina tankar om livet. Jag hinner helt enkelt inte. Hur alla ni andra hinner skriva så flitigt är en liten gåta för mig!

Nu har vi i alla fall kört på med havregröt i två veckor. Första veckan åt Lillan med god aptit. Hon verkade vilja ha mer än vad jag hade tänkt att ge henne som smakportioner. Nu ger jag henne så mycket som hon vill ha, men senaste veckan har hon mer och mer börjat tappa intresset och pysslar med en massa andra saker när det är dags att äta. Nu har hon ju kommit på att man kan göra en massa prutt-ljud med munnen och det är ju väldigt kul att kombinera det tillsammans med mat. Gröten åker mest ut och in, så jag tror inte att hon får i sig så mycket. För några dagar sedan verkade hon bli mätt av den i alla fall, för då ville hon inte amma på flera timmar efteråt.

Hur hon ska sitta när hon äter är ett annat problem. Första dagarna gick det hur bra som helst att ha henne i knät, men sen började hon vifta hejvilt med armarna, så det gick inte att hålla koll på att skeden kom dit den skulle. Har sedan provat både barnstol och baby-sittern, men inget fungerar särskilt bra.

Nästa problem är att magen hennes kommit igång som bara den sedan igår. Sedan hon var några veckor gammmal har hon gjort nr. 2 en gång i veckan, nästan exakt (senaste tre veckorna har det varit varje lördag)! Igår satte hon igång mitt i maten. Sedan kom det mer mot kvällen och imorse hade fanns det en överraskning i blöjan igen. När det var grötdags idag igen avbröts lunchen av nr.2 igen! Hon har varit ganska gnällig både igår och idag, så kanske har hon det jobbigt med magen? Jag skulle ju i och för sig tycka att det skulle kännas bättre för henne om magen kom igång lite mer, men nu har det kanske blivit för mycket för henne istället? Kan ju tillägga att hon senaste två dagarna velat dricka ganska mycket vatten när vi har erbjudit henne (när hon varit relativt nyammad och vi har vetat att hon varit mätt, fast gnällig och kanske törstig).

Jag kanske ska göra ett uppehåll med gröten i några dagar? Borde jag prova något annat nu, kanske potatis, eller kanske bara ge bröstmjölk ett tag igen?

Vore tacksam för alla synpunkter jag kan få! Nu ska jag återgå till en massa bestyr. Har dop på lördag och en massa smågrejer som ska fixas!

Inga kommentarer: