fredag 11 juli 2008

BM-besök och vagndilemma

Igår var det dags för BM besök. Har nu kommit till vecka 27+4. Jag känner mig så glad efter gårdagens besök. Alla värden var bra. Blodtrycket är ganska lågt fortfarande; 110/60, men i alla fall lite högre än sist. Blodvärdet var till och med högre än förra gången. Nu låg det på 131 (om jag minns rätt). Behöver alltså fortfarande inte knapra järntabletter. B-glucos var bra och blodgrupperingen vid förra besöket visade att jag är Rh-positiv, vilket ju också känns bra. Bebisen håller sig på tillväxtkurvan för en "normalstor bebis" och jag hade bara gått upp ett kg till sedan förra besöket. Alltå 8 kg upp totalt. När BM skulle lyssna på hjärtljuden igen hade hon svårt för att hitta rätt ställe för att höra hjärtljuden. Så var det förra gången också, men då hittade hon rätt till slut. Den här gången gav hon upp. Hon kunde känna att bebisen låg på längden, dvs. huvudet uppåt eller nedåt och h*n knuffades på där inne, så att magen rörde på sig :). BM ville ändå göra ett ultraljud, för att se exakt position av hjärtat och då visade det sig att den lille ligger med fötterna nedåt. Nu har h*n fram till vecka 36 ungefär att vända sig på rätt håll. Får väl ha lite is i magen och hoppas på det bästa, men nog känns det lite tråkigt om det skulle bli snitt. Profylaxkursen känns ju inte så användbar då... Fast egentligen spelar det ju inte så stor roll, bara vår älskling mår bra och kommer ut på något sätt när det är dags. Nu blir det tätare kontroller hos BM. Om tre veckor är det dags igen, då hos en sommarvikare.

Angående barnvagn var vi äntligen och beställde igår. Bestämde oss slutligen för en brun Brio Happy sittvagn, med hårdlift och Compact Chassi i silver. Kändes så bra att äntligen ha fått det gjort. Passade även på att beställa en bilbarnstol av märket Acta Graco, som butiken hade erbjudande på. Det blev en i rött.

Idag ringde de dock från butiken och meddelade att Brio Happy är slut i brunt och inte kommer att tillverkas mer! Så typiskt!!!! Jag (maken har inte brytt sig så mycket om detaljerna), som har haft så svårt för att bestämma mig. Nu måste jag bestämma mig på nytt igen. Direkt kände jag att det i så fall får bli en Brio Happy i grönt istället. Den färgen har maken föreslagit tidigare och den är fin, den med. I så fall blir det med svart Compact Chassi. Sen började jag fundera över Teutonia Mistral (den klassiska), som finns i brunt. Den är nog ganska lik Brio Happy i funktionerna, men vi har ju inte riktigt kollat på den. Känns jobbigt att behöva åka en gång till till butiken och tänka om... Tror också att Teutonia skulle bli dyrare. Nej, det får nog bli en grön Brio Happy. Usch, vilket ointressant svamlande det här blev...

1 kommentar:

Anonym sa...

jag rekommenderar att ni håller er till brio. Har kompisar som haft både brio, teutonia och emmaljunga. De som har haft brio är helt klart nöjdast. Därför vart det en brio kombi (röd/grå) för våran del.