söndag 29 juni 2008

Att välja

I helgen har vi tagit mod till oss och har börjat att titta på barnvagn. Känner nu att det verkligen är bra att vi har tagit det steget, för det är verkligen en större djungel än vad jag hade trott... Visst visste jag att det var dyrt och och jobbigt att bestämma sig, men jag har ju mest irriterat mig på andra som gjort det till ett problem. Det kan väl inte vara så svårt? Varför lägga nästan 10 000 kr på en vagn??? Det finns ju hur fina vagnar som helst att köpa begagnade! Nu är jag där själv. Är irriterad på mig själv nu och har nästan drömt om vagnar i natt. Sitter med kataloger framför mig och sitter och googlar i timmar för att hitta olika tester och åsikter. Vi har i alla fall bestämt oss för att köpa en ny vagn. Den största orsaken är nog att vi inte behöver ha en vagn ståendes hemma om något hemskt händer som inte får hända. Det känns bra att kunna beställa, men inte ha något köptvång.

Det svåra nu är att få den perfekta kombinationen av vagn.

Krav:

  • Ta så liten plats i bilen som möjligt
  • Sittvagn med liggdel (lift) i som man smidigt kan lyfta ur bara
  • Eller en BILLIG men bra liggvagn, som sedan helt byts ut till en sittvagn som vi vill ha.
  • Lättkörd både i stan (affärer), på grusvägar, i skogen och i snöslask.
  • Inga krusiduller eller för fluffigt tyg
  • Vändbart handtag, så att man kan byta färdriktning, tex. skydda från vind, regn... (ett måste om man har två mindre, svängbara hjul fram, för att kunna använda sig av de större hjulen framåt istället)

Har kommit så långt att det står lite mellan en (brun?)Teutonia Mistral S med mjuklift i och kanske Brio Happy, men jag tror att det enda chassit som har vändbart handtag till Brio är "Compact Chassi", vilken jag har för mig är hemskt klumpig att köra. Enda nackdelen med Teutonia Mistral S är att jag inte vet hur bra den fungerar på skogsstigar och i snöslask. Visserligen ska man kunna vända handtaget, så att de större hjulen kommer fram, men räcker det? Nästa vecka kommer nya Brio Joy också... Den går nog att jämföra med Teutonia Mistral S. Sen finns ju Babyproffsens eget märke Baby Travel, men i deras vagn kan man visst inte vända sittdelen så att man kan se bebisen när man kör... Annars är det märket säkert ett bra och billigt alternativ.

Någon som har någon åsikt om detta, förrutom att det är ett dumt i-landsproblem? (för det vet jag ju redan att det är) :)

Usch, det här har verkligen blivit en sådan där typisk mamma/graviditetsblogg....

9 kommentarer:

Thibb som... sa...

Hej,
jag kruppade nästan i entrén på nåt sånt här baby-varuhus och mannen har fått ta över uppgiften... Han verkar måttligt road, ett galet heltidsjobb kan man likna barnvagnshopping vid! Sen kommer barnsäng, bilbarnstol etc etc. Jag tror jag går på begagnat för jag orkar inget annat (men mannen har hittat en emmaljunga?! som ska vara bra). Lycka till!

Anonym sa...

Här köpte vi vagn - billiga och bra. Astrid Lindgrenssjukhuset använder bara deras vagnar...

http://www.eurobaby.info/

Vi har varit jättenöjda och vagnen blirnu återanväd till Liten

Anonym sa...

Kanske pröva med sjal?

Men seriously, jag vet. Urvalet är enormt och man vet nog inte riktigt vad som är bra eller dåligt förrän man faktiskt har använt vagnen ett tag. Det finns ingen ni kan få låna och testköra?

Anonym sa...

Ang vagn.

Klassiker med fyra lika stora slanghjul. Utm�rkt att k�ra p� blandade underlag (jag sprang tom l�pslinga med vagnen). Vinterslask inga problem. Att hjuleninte �r ledade ser jag som en f�rdel om man ska k�ra p� varierat underlag.

H�j och s�nkbart styre som �r v�ndbart. Mjuklift, sk�tv�ska.

Vagne p�minner mycket om den eurobaby Knorr som de rear p� sidan som du fick l�nk till - men vi har som sagt mjuklift.

De ska ha en alldelles vanlig sida �x� d�r de har sina vanliga vagnar (ej outlet sida)...jag ska kika lite och se om jag hittar den. �terkommer

Anonym sa...

http://eurobabies.se/

här är länken till "huvudsidan" ska kolla vidare och se om jag kan känna igen vår vagn

Anonym sa...

de har nog bytt modellnamn på vagnaran amen jag tycker att Hannover påminner väldigt mycket om vår vang

Anonym sa...

hej, terppa från ab-bloggen här. =)

rekommenderar brio happy, jag har vändbart styre, lättalu-chassit! den är underbar, så bra fjädring, tror den kommer vara riktigt mjuk att köra även på skumpiga vägar. och den är enkel och finns i fina färger.
jag var oxå inne på teutonia mistral s men nä den kändes inte alls lika stabil och bra...

lägger ut bild på min vagn i bloggen så kan du se så fin den är :D

Anonym sa...

Hej min bloggvän :)

Japp, ett steg i rätt riktning även om jag just nu känner mig j-ligt eländig... *ler snett* Bävar för att gå och lägga mig eftersom jag har så ont. :(

Anonym sa...

Har en Teutonia Mistral och kan tala om att det går inte att vända och köra med de stora hjulen fram! Hantaget går utmärkta att vända, det är dock omöjligt att köra, man bara slirar hela tiden. Så jag vet inte hur dom har tänkt sig att det ska funka. För övrigt har vi en idiotisk handbroms och ingen fotbroms på våran. Kanske har dom ändrat det, men jag skulle inte rekommendera den! Väldigt lättkörd men enbart på jämna underlag, lutar marken blir det fel med hjulen, samma med tex grusvägar o dyl. Stadsvagn!