onsdag 23 juli 2008

Hormoner

Jag och lill*n har nu gått in i vecka 30. Det känns så underbart att ha kommit så här långt. Nu känner jag av sparkar och volter (eller vad det nu är) flera gånger dagligen. Härligt. Jag har nu inlett min första semestervecka av tre. Tills igår har det varit osäkert om jag skulle gå tillbaks till jobbet efter semestern, men nu har jag äntligen fått besked på att jag blivit beviljad havandeskapspenning, vilket betyder att jag får vara hemma lääääänge...

Vet inte om det är hormonerna som spökar. Jag är ingen pysslig person egentligen. Kanske beror det på att jag har jobbat heltid sedan jag avslutade min utbildning för tre år sedan. Jag har helt enkelt inte haft ork att göra något vettigt på mina få lediga dagar. Senaste tiden har jag längtat så efter semestern och har haft projekt att se fram emot. Jag har börjat måla möbler och gardiner ska sys (även om mamma får stå för det projektet). Det är inga grejer som har med bebisen specifikt att göra, men med hemmet i stort. Vi har inte köpt något till bebisen än förutom barnvagn och bilbarnstol, men de är ju bara beställda och hämtas inte ut förrän det blir aktuellt. Det som jag nu håller på att fixa till hemma är sådant som behöver fixas oberoende av bebis. Men det är klart; rummet som ska fixas till längtar efter en bebis som flyttar in...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket härligt inlägg! Andas stilla glädje:)

u

Anonym sa...

hejhej, hojta till om du vill ha en lista på vad som behövs till bebben, =)
har en rätt bra sådan som jag kan maila dig sen när du vill börja shoppa loss! =)

//Terppa

Anonym sa...

nääh får inte upp din mejl... :/ men testar o skriva listan här... jag har fått den ihopplockad via tips och råd från andra mammor...

CHECKLISTA TILL BEBBEN!!

BADA:
badbalja
handduk
tvättlappar
badcape
barnolja (badolja natusan tex)


SKÖTA:
skötmadrass
skötbord
tunn filt i bomull, köp ett par st minst.
våtservetter
barnsalva(stjärtsalva) Inotyol!
blöjhink, vanlig pedalhink funkar oxå.
nagelsax
febertermometer
koksaltpipetter
koksaltdroppar till näsan


SOVA:
madrass
säng
spjälskydd
påslakan & örngott
underlakan
täcke & kudde
(snuttefilt)
napp
(napphållare)

ÄTA:
bröstpump
nappflaska
haklapp

BASKLÄDER:
body
t-shirt
byxor
tröja
kofta
pyjamas
mössa i tunn bomull
strumpor


PÅ VÄG:
bärsele
barnvagn
åkpåse (höst/vinter)
skötväska
filt/lakan
kudde & täcke till vagn
babysitter
regnskydd/vindskydd
bilstol med solskydd
myggnät
reflexer

PACKA VÄSKAN:
amningsinlägg
amningsbh
tandborste/tandkräm
mysdress
underkläder
tofflor
böcker/tidningar
hygienartiklar
kamera
musik
babyfilt
LEKA:
vagnleksak
babysitter
babygym
skallra
speldosa

ÖVRIGT:
Mitt första år-bok