torsdag 19 juni 2008

Andning och avslappning

I veckan har vi gått en profylaxkurs inför förlossningen. Det är väldigt svårt att redan nu avgöra om kursen varit bra, men det känns så. Mycket är nu upp till oss själva. Vi har fått "redskapen" men måste nu träna på att andas rätt och att kunna slappna av. Det är mycket mental förberedelse det handlar om. På något sätt har kursen i alla fall fått mig att tänka mer positivt. Jag försöker mer och mer att tänka att vi faktiskt väntar barn. När det gäller faror i livet går jag ju inte omkring och oroar mig hela tiden. Jag oroar mig ju inte för att vara med om till exempel en bilolycka, även om det finns de som råkar ut för det. Då borde jag ju inte oroa mig för att något ska gå snett med vår bebis heller. Konstigt nog är det svårare. I det läget är jag nog mer pessimist än realist. Det är ju faktiskt en hel massa saker som ska gå rätt för att en människa ska födas och dessutom vara frisk.

Jag tror att kursen gör att man som partners kommer närmare varandra och känner att vägen till bebis är en upplevelse som vi delar och en upplevelse som vi faktiskt kan påverka, även om vi inte kan påverka hela utgången av det hela. Många känslor som man annars inte delar med sig av till varandra kommer upp till ytan om man vågar vara öppen.

Någon som har någon erfarenhet av profylax?

1 kommentar:

Anonym sa...

Funderar också på profylax, men det är ju så fruktansvärt dyrt! 1800 pix för att lära sig andas känns lite väl...