torsdag 1 oktober 2009

Nya rutiner?

Just nu känner jag mig lite oharmonisk som mamma. Jag känner att jag inte förstår Lillan riktigt. Tidigare har jag kunnat tyda hennes signaler ganska bra och har vetat när hon är trött. Hon har sovit en gång på förmiddagen utan krångel och oftast en gång på eftermiddagen, fast då oftast med lite krångel. Ibland har den så kallade förmiddagsvilan skjutits framåt i tiden lite, så att hon har hunnit äta lunch innan, beroende på när vi har stigit upp på morgonen och hur trött hon har verkat vara.

Senaste dagarna är det som att hon inte vill sova på sina vanliga tider längre. Vi har visserligen stigit upp ganska sent på morgnarna (jo, det har fungerat ganska bra att sova i eget rum), så det har blivit att hon har fått sova efter lunch. Problemet är att hon inte själv verkar förstå att hon är trött. Just nu lever hon loppan i sängen och jag sitter frustrerad vid datorn. Vad händer? Har jag missat något? Idag har hon nog kräkts ett par gånger. Har inte sett det förrän hon suttit och kladdat i det på golvet. Hon verkar ju må bra i övrigt, så hoppas att det inte är någon rejäl magsjuka på gång!

Förresten så verkar Lillan vara på gång att ta steg på egen hand. Hon har ett par gånger tagit ett par stapplande steg mellan mig och maken och mellan mig och min syster. Det är bara lite mer än en vecka kvar till hennes ettårsdag. Undrar vad som händer tills dess?!

3 kommentarer:

Jenny sa...

Hej Lucia! Känner väl igen mig i det du skrivet. Alma och August är också upp och ner när det gäller sovtider på dagen. De är ungefär jämngamla med din lilla. De börjar nog bli stora och behöver inte så mycket sömn som tidigare. Har märkt det tydligt de senaste två dagarna. De sover mycket kortare stunder men de blir inte "tröttgnälliga" för det.

Alma tog sitt första steg igår. Helt fantastiskt!!

Så skönt att det fungerar med eget rum och sömn. Vad är sova länge??

Kram, kram till dig!
Jenny

Lucia sa...

Åh! så otroligt det är att de kan stå på egna ben! Det har hänt så otroligt mycket det här året! Sova länge på morgonen här är att somna om efter att ha vaknat vid 06.30 (ammat) och sen somna om och sova till 8.30 :)

Kram

Unknown sa...

Ett tips är att läsa "Trotsboken" av Malin Alven och Kristina Hofsten. Den beskriver alla utvecklingsfaser som barnen går igenom. Exempelvis under barnets första år går den igenom flera utvecklingsfaser/trotsperioder. Under dessa faser sover de sämre, äter sämre, skriker mer etc. Jag har två barn på snart 6 och 4 år och jag får så många svar på mina frågor genom att läsa Trotsboken.