lördag 26 september 2009

Eget rum

Natten till idag sov Lillan för första gången i sitt eget rum. Vi har dragit ut på det länge, speciellt jag. Hon har ju aldrig sovit särskilt bra och jag har varit tveksam till orsaken till detta. Har hon blivit störd av oss eller hade hon vaknat även om hon fått sova ifred? Senaste nätterna har hon dock sovit ganska bra inne hos oss, så nu tänkte jag att det faktiskt var dags.

Resultatet då? Jo, lilla damen sov i ett sträck hela natten fram till klockan 06. Då var det dags för lite amning, som vanligt på morgonkvisten. Jo, jag ammar fortfarande på morgnarna, fast jag tror knappast att jag har någon mjölk kvar. De så kallade "brösten" är borta. På rymmen, skulle man kunna säga. De verkar inte komma tillbaka! I alla fall, så blev det lite bus på morgonen. Sen somnade Lillan om i vår säng och vaknade inte förrän kl. 9! Kanske har hon sovit dåligt inatt i alla fall, men det tror jag faktiskt inte. Då hade hon garanterat väckt oss med gråt av hög volym. Jag intalar mig det i alla fall. Hoppas det går lika bra inatt! Jag har faktiskt längtat efter att få ligga och läsa en stund med lampan tänd och så klart även få möjlighet att mysa lite med maken utan att vara rädd för att störa någon :)
Utvecklingsmässigt kan jag ju nämna att Lillan nu tar sig fram gåendes i snabb takt när hon håller sig i möbler och annat användbart för detta ändamål. Vi har äntligen fått upp grinden till trappan, för nu klättrar hon gärna uppför. Vi är sällan på övervåningen tillsammans med henne, så grind där uppe är inte så akut ÄN.
Vi tror att Lillan kan säga "Heeeeeeeeeeeej". Möjligtvis försöker hon säga vovvens namn och ordet "titta". Mamma kan hon säga, men jag är osäker på om det är mig hon menar ibland. Ordet som används mest är "mam-mam", som betyder MAT. Det är ju det viktigaste ordet av alla!

3 kommentarer:

Sandra sa...

Åh, det är på gång här hemma med, men har blivit utdraget med samma anledning som hos er. MEN peppar peppar den senaste veckan har hon sovit hela nätterna! Det är underbart. Hoppas er goda nattsömn håller i sig, KRAM

Jenny sa...

Ska också prova med mina tvillingar om ett par veckor. Till ettårsdagen bör de väl ha eget rum i alla fall. Det är ett par veckor kvar att förbereda sig...

Din lillas ettårsdag närmar sig med stormsteg!

Kram

skärgårdstösen sa...

Hoppas det fortsättningsvis går bra med sovandet i eget rum. Vi har också haft lilltösen i eget rum i en vecka nu och det har gått över förväntan. Både hon och jag sover betydligt bättre på det här viset. När vi kom o sova så vaknade hon och ville jag ligga o läsa så kunde man ge sej den på att hon blev klarvaken, vilket slutade med att jag inte läste utan försökte få henne att somna om. Mysstunderna blev inte direkt spontana sådana i sängkammarn eftersom hon vaknade så lätt ;) Nu så får hon sova ostört och jag kan läsa eller göra vad jag vill =D