söndag 31 maj 2009

Handväska istället för skötväska

Igår var jag ute och åt med några nya bekantskaper. Lillan är snart åtta månader och detta var första kvällen ute sedan hon föddes. Gissa om jag hade sett fram emot det! Gänget bestod av mammor; några förstagångs och andra med mer erfarenhet. Vi hade mycket att prata om och tiden bara rann iväg. Vissa samtalsämnen har jag inte lika lätt att haka på. När det handlar om preventivmedel, aborter eller att "skaffa barn tätt" känner jag mig något utanför. Nu vet i alla fall alla om vår historia, vilket känns bra. Jag behöver ju inte berätta för hela världen, men i det här fallet känns det bäst att vara öppen, istället för att sitta och "hmm:a" med. Jag har ju faktiskt aldrig tänkt tanken "vad har jag gett mig in på", när det handar om att få barn, vilket någon av de andra hade. Den tanken var väl bearbetad när Lillan kom.

Jag gillar de andra mammorna skarpt. Vi har himla kul ihop och jag kan bättre och bättre leva med naiva diskussioner. Mer nu än förut. Jag kan ändå inte låta bli att förundras över hur naiva och ogenomtänkta vissa frågor och påståenden ändå är.

I vilket fall som helst, så kände jag en oerhörd lycka över att fara iväg på egen hand, med handväskan över axeln, istället för skötväskan. Läppglanset var viktigast för kvällen, istället för nappen. Gärna en sådan kväll snart igen!

3 kommentarer:

Sandra sa...

Jag känner igen mig så så ofta i det du skriver, detta inlägg var ett som jag skulle kunnat skrivit själv... Ibland vill jag bara skaka om vissa människor. Fast, så funkar det ju inte, har man inget tråkigt bagage är det svårt att tro något annat.

Kram S

isblomma sa...

Ännu en som känner igen sig.. Trivs jättebra med de andra i föräldragruppen men även där kommer ju diskussionerna upp om "hur tänker ni med syskon" osv. Har dock varit helt öppen jag också med vad vi gått igenom & de brukar komma på sig lite & tillägga att "fast det är ju lite annorlunda för er"... Lite tråkigt att ha en sådan anledning att vara utanför samtalsämnet, men samtidigt brukar jag tänka som du skrev att tänk så välplanerade våra barn är, vi som gått igenom lite på vägen fram.. Inget "hoppsan" här inte.. :-) Kraaaam på dig!

Lucia sa...

Att säga att "det är ju lite annorlunda för er" är ju så naivt också! Bara för att man lyckats få första barnet utan problem, betyder det ju inte att det automatiskt kommer fler barn!

Grr!!! Kram