onsdag 11 november 2009

Frustration och temperament

Sista dagarna har Lillan bråkat med mig rejält. När det är något hon inte får göra, men så klart vill göra ändå, blir det ett litet krig här hemma. Hon blir helt vansinnig på mig. Först är det gnäll, men efter en halv sekund eller något kommer den arga blicken och sedan en smäll mot mig och mina glasögon. Jag accepterar inte det, även om det ibland faktiskt är lite kul att se hur hon mer och mer liknar en tonåring istället för en ettåring. Nej, jag ger mig inte. Har jag sagt nej, så är det nej. Det slutar oftast med att hon hoppar lite och nästan stampar med fötterna i golvet och sedan lägger hon sig ner och gråter. Är detta normalt beteende för en ettåring? Jag är inte beredd på detta. Nyss var hon ju en liten bebis, utan några orimliga krav på omvärlden.

Idag har hon även blivit arg flera gånger när hon suttit själv och lekt med något. Det är precis som att när något inte går hennes väg blir hon frustrerad och väldigt irriterad. Det är min tolkning av det hela, men visst måste det vara frustrerande att inte kunna tala om vad man vill och tänker!

Jag undrar ju så klart på om ni andra känner igen er. Någon?

3 kommentarer:

Sandra sa...

ABSOLUT känner jag igen det där.

Ella kan bli rent utsagt galen. Dels om man säger nej! Men också helt utan anledning om hon som du skriver sitter själv och leker eller om hon inte får upp ett lock, eller något fastnat typ. Hon kastar sig tom i golvet och blir jätteledsen. Så ja, det är nog åldern men beteendet chockade mig också lite. Redan nu???

Det är tur att det går fort över!!!

Thibb som... sa...

Undrar om det inte finns en sån här 'fas' vid 55 veckor? Har för mig att jag läste det i någon bok, och det skulle ju kunna stämma, +/- några veckor! Mycket utveckling på samma gång blir skrämmande! Än så länge har jag inte sett tendenserna hos Junior, men han är å andra sidan inne i tandsprickande, vaccin och tre förkylningar på rad, så han är inte så munter han heller... :)

Sandra sa...

Tack för att du delade med dig av dina tankar. Jag tar det till mig. Jag kom ju även på att jag tillhör riskgruppen eftersom jag har/har haft astma. Du tror väl jag är galen som "kom på det" men jag lider så sällan av min astma att jag glömmer bort det.

En vän hade svininfl förra veckan och hon har haft väldigt svårt att andas... så ja!


Jag får nog möjlighet att ta spruta nästa v. via jobbet.